Od pasji do profesjonalizmu – rozwój młodych zawodników w wieku 10-12 lat

Rozwój młodych piłkarzy to skomplikowany i wieloetapowy proces, w którym talent, determinacja i wsparcie odgrywają kluczową rolę. W wieku 10-12 lat dzieci zaczynają poważniej myśleć o piłce nożnej, co wiąże się z wieloma wyzwaniami. Łączenie edukacji z regularnymi treningami, poświęcenie wolnego czasu, radzenie sobie z presją i zdrową rywalizacją to tylko niektóre z aspektów, które mogą wpłynąć na dalszą karierę młodego zawodnika. Jak wygląda szkolenie na tym etapie? Jakie cechy decydują o przyszłym sukcesie? Jaką rolę pełni trener w kształtowaniu zarówno umiejętności, jak i charakteru młodych sportowców?
Na te i wiele innych pytań odpowiada Piotr Kleczewski, trener Warty Śrem, który na co dzień pracuje z młodymi piłkarzami, pomagając im przejść drogę od pasji do profesjonalizmu. W rozmowie poruszamy temat wyzwań, jakie stoją przed młodymi zawodnikami, kluczowych elementów treningu, różnic w poziomie zaangażowania i umiejętności, a także budowania zdrowej rywalizacji i szacunku do przeciwnika. Nie zabraknie również refleksji na temat roli psychologicznej trenera oraz tego, jak rozpoznać potencjalnych przyszłych piłkarzy zawodowych.

Od pasji do profesjonalizmu – rozwój młodych talentów – wywiad z trenerem Warty Śrem Piotrem Kleczewskim. Piotr jest także nauczycielem wychowania fizycznego oraz posada dyplom UEFA A.
W tym wieku dzieci zaczynają poważniej myśleć o piłce. Jakie wyzwania się z tym wiążą?
W tym wieku przed zawodnikami stoi wiele wyzwań. Jednym z nich jest łączenie edukacji z regularnymi treningami. Młody piłkarz musi być świetnie zorganizowany, piłka potrafi „pochłonąć” nawet 10-15 godzin w tygodniu. Kolejnym wyzwaniem jest dorastanie i wszystko to co się z nim wiąże. Chęć spędzania czasu z przyjaciółmi, zainteresowanie drugą płcią, mediami społecznościowymi, grami komputerowymi. Zawodnik, który na poważnie myśli o karierze piłkarza często musi odmówić sobie tych aktywności.
Jak wyglądają treningi w tej grupie wiekowej – bardziej technika, czy już elementy taktyki?
Staram się aby trening był kompleksowy, poruszał wszystkie fundamenty szkolenia: taktykę, technikę, motorykę i mental. Trening opiera się na grach, jeden tydzień pracujemy nad fazą obrony, a następny nad fazą ataku. Jednostka treningowa zazwyczaj składa się z 3-4 ćwiczeń. Mniejsza ilość pozwala nie tracić czasu na tłumaczenie i pokaz, a skupić się na detalach i utrzymać odpowiednią intensywność.
Jak radzisz sobie z różnicami w poziomie zaangażowania i umiejętności wśród zawodników?
Bardzo trudny temat. Dla dużych akademii ten problem praktycznie nie istnieje ponieważ poziom jest tam bardzo wyrównany. Dla akademii, które nie prowadzą selekcji tak jak nasza różnica w umiejętnościach pomiędzy zawodnikami jest ogromna. Najważniejszą rolą trenera jest zadbać o każdego zawodnika. Nawet ten najsłabszy musi czuć się ważną częścią zespołu. Jeśli zawodnik będzie widział, że trener nie zwraca na niego uwagi, nie dostaje powołań na mecze, to jego motywacja będzie spadać.
Czy widać już w tym wieku potencjalnych przyszłych piłkarzy zawodowych? Jak ich wspierać?
W wieku 10-12 lat widać potencjał u niektórych dzieci. Nigdy natomiast nie można powiedzieć, że jest to potencjalny przyszły piłkarz. Przed nim około 10 lat treningów, a proces ten jest tak złożony, że trudno coś zakładać w tak długiej perspektywie. Nie raz już obserwowałem sytuacje, że w kategorii młodzieżowej zawodnik niczym się nie wyróżniał, a jednak dostał się do piłki seniorskiej. Uważam, że przy ocenie zawodnika zbyt często trenerzy sugerują się oceną motoryczną zawodnika, a nie patrzą na mental bo to on pozwala przezyciężać wiele przeciwności, które na tak długiej drodze na pewno się pojawią.
Jak budować w młodych zawodnikach zdrową rywalizację i szacunek do przeciwnika?
To powinien robić każdy trener już od najmłodszych lat. Najprostszą metodą jest tłumaczenie zawodnikom, że każdemu należy się szacunek, natychmiastowe reagowanie na sytuacje nie fair. Niestety z przykrością muszę stwierdzić, że w porównaniu z innymi sportami jesteśmy daleko w tyle ze zdrową rywalizacją i okazywaniem szacunku. Młody zawodnik widzi jak profesjonalni piłkarze zachowują się w kontaktach z innymi zawodnikami, trenerami czy sędziami. Dlatego uważam, że trenerzy dzieci stoją przed trudnym wyzwaniem zmiany tego postrzegania piłki nożnej.
Jak ważna jest rola psychologiczna trenera w tym wieku? Z moich wcześniejszych odpowiedzi można wywnioskować, że przywiązuje bardzo dużą rolę do psychologii. Uważam, że ma ona fundamentalne znaczenie niezależnie od wieku. Musimy „wbić” do głowy zawodnikom, że tylko ciężka praca i poświęcenie może przybliżyć nas do celu. Nigdy nie dostaniemy się


